Mobility blog 1.jpg

CASE: Connected mobility

Nieuws -

Door Jack van Reisen, Executive Director Mobility Sector bij NIBC

Leven is bewegen. Maar het concept mobiliteit is in de loop der jaren enorm geëvolueerd en blijft snel veranderen. Mobiliteit neemt wereldwijd toe, zowel in ontwikkelde als in opkomende landen, omdat mensen langer leven. Daarnaast speelt data een steeds grotere rol spelen in ons leven en daarmee onze mobiliteit.

Dit is de eerste in een nieuwe reeks blogs over vier belangrijke trends in mobiliteit: Connected, Autonomous, Shared en Electric (CASE). Met behulp van de ervaring en expertise van NIBC op deze gebieden kijken we naar thema's en innovaties op het gebied van mobiliteit, en de kansen en uitdagingen die deze bieden voor bedrijven.

 

Multi-modale mobiliteit

De huidige mobiliteit is multimodaal: om van A naar B te komen, moeten vaak meerdere vormen van vervoer worden gecombineerd. Om onze bestemming te bereiken, kunnen we een ritje met een Uber of gedeelde fietsen, e-scooters of poolauto's combineren met de goede ouderwetse bus, tram of stadstaxi. Een succesvolle integratie van de verschillende vormen van vervoer, inclusief hun platformen (digitaal of fysiek) en directe betaling zal steeds relevanter worden.

Traditionele mobiliteitsbedrijven, waaronder veel in Nederland, overwegen daarom of zij al op weg zijn om 'total mobility-aanbieders’ te worden die mensen in staat stellen om verschillende vormen van mobiliteit te combineren en met elkaar te verbinden.

De sleutel tot dit model van gekoppelde mobiliteit is data. Of het nu gaat om het vinden van de snelste of gemakkelijkste route met het openbaar vervoer, het controleren van de verkeerssituatie, het zoeken naar een beschikbare e-bike of het gebruik van onze smartphone om verbinding te maken met een gedeelde auto, data is van groot belang en waarde.

De waarde van data

Waarom is deze data zo waardevol voor bedrijven in de mobiliteitssector? Door het hebben van informatie over de behoeften en voorkeuren van klanten kunt u aanvullende diensten aanbieden, zoals - in het geval van een autohandelaar bijvoorbeeld - onderhoud, reparatie en accessoires. Dergelijke aftersalesaanbiedingen bieden veel hogere winstmarges dan die op de verkoop van nieuwe auto's.

De uitdaging voor bedrijven is dat klanten een heleboel mogelijkheden hebben als ze een product willen kopen. Het internet heeft het winkelen gemakkelijker dan ooit gemaakt. Dit betekent dat bedrijven graag zo dicht mogelijk bij de eindgebruikers willen komen, zodat ze het product direct aan hen kunnen verkopen en de belangrijkste klantgegevens kunnen verzamelen.

Dit alles roept de kernvraag op wie de data bezit. Zijn retailers 'eigenaar' van de eindgebruiker en dus van hun gegevens? Of zijn producenten eigenaar van de data, omdat zij het product hebben gemaakt dat de consument heeft gekocht? Nu innovatie zo snel gaat en er zoveel waarde op het spel staat, is het geen wonder dat er vaak onenigheid is over wie de rechtmatige eigenaar van data is.

Financiering om te groeien

Naarmate nieuwe spelers en nieuwe bedrijfsmodellen zich aan deze nieuwe realiteiten aanpassen, evolueren ook de financieringsbehoeften. Hoe kunt u uw bedrijf financieren om te groeien in connected mobility?

Scale-ups met succesvolle bedrijfsmodellen en producten kunnen investeringen nodig hebben om naar een volgend niveau te groeien. Grotere bedrijven die hun mogelijkheden om data te genereren willen verbeteren, kunnen financiering gebruiken om te investeren in IT - zowel de technologie als het personeel - of om kleinere slimme softwarebedrijven te verwerven die hun dataverzameling en analysevaardigheden kunnen helpen verbeteren.

De connected mobility-markt is snel in beweging. NIBC heeft diepgaande kennis van de mobiliteitssector en ervaring in het financieren van automotive-bedrijven met op maat gemaakte oplossingen voor de toekomstige groei van klanten. Neem contact met ons op. Wellicht kan NIBC u helpen om vooruit te komen in deze snelgroeiende sector.

 


Gerelateerde artikelen