Electric.jpg

CASE in point: Electric

Nieuws -

Door Jack van Reisen, Executive Director Mobility Sector bij NIBC

Leven is bewegen. Maar het concept mobiliteit is in de loop der jaren enorm geëvolueerd en blijft snel veranderen. Mobiliteit neemt wereldwijd toe, zowel in ontwikkelde als in opkomende landen, omdat mensen langer leven. Daarnaast speelt data een steeds grotere rol spelen in ons leven en daarmee onze mobiliteit.

Dit is de laatste in een nieuwe reeks blogs over vier belangrijke trends in mobiliteit: Connected, Autonomous, Shared en Electric (CASE). Met behulp van de ervaring en expertise van NIBC op deze gebieden kijken we naar thema's en innovaties op het gebied van mobiliteit, en de kansen en uitdagingen die deze bieden voor bedrijven. In deze blog:

 

Onomkeerbare trend

Laatst bezocht ik het Louwman Museum in Den Haag en ik was verbaasd om te zien dat de eerste elektrische auto's meer dan een eeuw geleden op de weg verschenen. Nu zijn elektrische auto's een zeer moderne en onomkeerbare trend in de mobiliteit.

Naarmate de klimaatcrisis een steeds belangrijker thema wordt, zien we een verschuiving van traditionele fossiele brandstoffen naar schonere, duurzamere vormen van energie om onze huizen te verwarmen of voertuigen vooruit te krijgen. De doelstellingen om de uitstoot te verminderen worden steeds strenger en het is duidelijk dat we ze niet kunnen bereiken met auto's, bussen en vrachtwagens die op diesel of benzine rijden. Het is tijd voor elektrische voertuigen, waaronder ook voertuigen op waterstof en op zonne-energie vallen.

In juli 2019 was 7,4% van de verkoop van nieuwe auto's in Europa elektrisch. In de eerste 9 maanden werden bijna 200.000 elektrische voertuigen verkocht in de EU (50% meer dan vorig jaar). En Nederland loopt voorop - zoals je zou verwachten van een dichtbevolkt land waar luchtvervuiling een belangrijk probleem is. In juni van dit jaar was de Tesla Model 3 de best verkochte auto op de Nederlandse markt. Het zal nog enkele decennia duren voordat het totale Nederlandse wagenpark elektrisch is, maar ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is.

Voertuigproducenten gaan snel in die richting. Volkswagen heeft de grootste elektrificatie-ambities in de auto-industrie, met plannen om zo'n 30 miljard euro te investeren in de ontwikkeling en productie van veel meer en ook goedkopere modellen. De vraag is groot: welke Nederlandse gemeente of provincie wil bijvoorbeeld dat er dieselbussen stikstofoxiden op de weg uitstoten?

 

Uitdagingen aangaan

Er zijn tal van uitdagingen, zoals de afstand die elektrische auto's kunnen afleggen voordat ze moeten worden opgeladen, het netwerk van oplaadpunten en de eisen die aan het elektriciteitsnet worden gesteld. Het aantal elektrische auto's in Nederland groeit sneller dan de hoeveelheid oplaadpunten. Professor Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven zei het onlangs nog op de radio: de druk op het elektriciteitsnet is groot en we willen niet zo veel elektriciteit van het net naar auto's leiden dat onze koelkasten niet werken.

Deze uitdagingen kunnen en zullen worden opgelost. Er wordt al goede vooruitgang geboekt. Naarmate er meer en meer elektrische auto's worden geproduceerd, zal de kwaliteit van de accu's verder verbeteren, zullen auto's langere afstanden kunnen rijden tussen het opladen en zullen de prijzen voor de voertuigen - die nu nog steeds duur zijn - dalen. Naarmate er meer elektrische auto's worden bestuurd en geparkeerd, zal er decentrale energie aanwezig zijn die kan worden teruggevoerd naar het elektriciteitsnet. En kunstmatige intelligentie zal ons in staat stellen dat net efficiënter te gebruiken.

 

Nieuwe bedrijfsmodellen

Deze positieve vooruitzichten zullen echter de bedrijfsmodellen van veel bedrijven op de proef stellen. Elektrische auto's hebben bijvoorbeeld veel minder reparatie en onderhoud nodig dan 'gewone' auto's, omdat ze geen olie en minder bewegende onderdelen hebben. Dus bedrijven die nu goed verdienen met lucratieve aftersales en olievervanging zullen dat inkomen zien krimpen en moeten misschien terug naar de tekentafel.

Bedrijven moeten ook nadenken het financieren van groei in de markt voor elektrische mobiliteit. Bij NIBC ondersteunen we bedrijven die elektrische bussen en e-bikes produceren, en bedrijven die zware laders produceren, om deze te verhuren aan openbaarvervoerbedrijven. Ook ondersteunen we autoleasemaatschappijen die zich richten op elektrische voertuigen.

De markt voor elektrische mobiliteit evolueert snel. NIBC heeft diepgaande kennis van de mobiliteitssector en heeft ervaring in het financieren van bedrijven met op maat gemaakte oplossingen om hun toekomstige groei te accommoderen. Wilt u uw bedrijf financieren om vooruit te komen? Neem dan contact op met Jack van Reisen.

 


Gerelateerde artikelen

Bel me terug
Vul alstublieft uw naam in Onderwerp is verplicht Vul alstublieft uw telefoonnummer in