Hi-Tec Sports.jpg

Transformationele verkoop Hi-Tec Sports aan Cherokee Global Brands

NIBC werkte al verscheidene jaren samen met Hi-Tec ter voorbereiding van deze verkoop. Uiteindelijk kwam er een geschikt bod waar de oprichtend eigenaar op kon inspelen.

De verkoop van de onderneming was een familiebesluit en betrof een goed doordachte ingreep om het merkpotentieel van Hi-Tec temidden van de snelle veranderingen in het wereldwijde sport- en outdoor retail  landschap te benutten.

Het in 1974 opgerichte en in Nederland gevestigde Hi-Tec Sports (Hi-Tec) is een familieonderneming die sport- en outdoor schoenen ontwerpt en wereldwijd op de markt brengt, voornamelijk onder de  Hi-Tec® en Magnum® merknamen, De organisatie is wereldwijd actief met een wholesale omzet van ongeveer EUR 270 miljoen. De onderneming was in handen van oprichter Frank van Wezel; zijn zoon Ed van Wezel, is sinds 2012 CEO van de groep

Onze rol

Gedurende de laatste jaren, waarin Hi-Tec een van de weinige overgebleven grootschalige familiebedrijven in sportschoenen was, had de familie van Wezel het voornemen om niet te verkopen, maar om wel open te staan voor een strategische overname wanneer een rationeel  bod aan de orde zou komen. De verkoopprijs van EUR 90 miljoen dat overeengekomen werd met de Amerikaanse groep Cherokee Global Brands behoorde tot deze categorie.

NIBC kreeg al in 2012 het mandaat van financieel adviseur toegekend van Hi-Tec, om de onderneming voor te bereiden op verkoop en om op te treden als woordvoerder van de eigenaren bij de vele ongevraagde benaderingen door potentiële kopers.

Onze toegevoegde waarde

Om de beoogde premiumwaardering tot stand te brengen, moest de onderneming getransformeerd worden tot een merklicentiemodel, in lijn met de licentie-strategie van Cherokee. Vervolgens moesten alle wholesale activiteiten van Hi-Tec worden verkocht aan nieuwe operationele partners in drie zogenaamde ‘back-to-back’  M&A transacties in de VS, het VK en Zuid-Afrika. De opbrengsten hiervan waren nodig om een deel van de Hi-Tec overnamesom te financieren. Tegelijkertijd sloten de nieuwe operationele partners licentieovereenkomsten met Hi-Tec als onderdeel van Cherokee.

Als gevolg van het voorgenomen transformatieproces, zou de combinatie substantiële cross-selling mogelijkheden tot stand brengen tussen de Cherokee en Hi-Tech merkenportefeuilles. Dit resulteerde in het feit dat Cherokee in staat was uiteindelijk de premium prijs te betalen.

Toen Cherokee zich meldde als geïnteresseerde koper in het najaar van 2015, leidde NIBC de onderhandelingen, coördineerde de bank het due-dilligence onderzoek van Cherokee en haar back-to-back partners en bleef gedurende het proces overal bovenop zitten, voornamelijk in de periode tussen de Heads of Agreement en juridische afronding in, om een succesvolle uitkomst zeker te stellen.

Het resultaat

Cherokee Global Brands heeft een aantrekkelijk wereldwijd platform gebouwd dat, in combinatie met het nieuwe merklicentiemodel, Hi-Tec toestaat zich aan te passen aan het snel veranderende retail- en consumentenlandschap. Het vergroot ook het bereik van de twee kernmerken van  Hi-Tec’s en bouwt aan de selecte distributiekanalen die het gedurende de afgelopen 40 jaar heeft opgericht.Met de gedreven en geduldige inzet van het NIBC M&A team, hebben we een deal kunnen sluiten waar de familie tevreden mee is en hebben we wereldwijde voortzetting van onze twee merken zeker gesteld. - Frank van Wezel, Oprichter en Bestuursvoorzitter Hi-Tec Sports.

Like deze pagina op
Bel me terug
Vul alstublieft uw naam in Onderwerp is verplicht Vul alstublieft uw telefoonnummer in